Digitale watermeters: meer inzicht en minder gedoe

Momenteel loopt er een grootschalig proefproject: waterbedrijven FARYS, De Watergroep en Pidpa installeren in de loop van 2022 zo’n 70.000 digitale watermeters bij klanten. Ze werken daarvoor samen met Fluvius, dat in heel Vlaanderen digitale energiemeters installeert.

Zo krijg je als klant maar 1 technieker over de vloer die ineens jouw meters van het gas, de elektriciteit én het water vervangt. Tegen 2030 vervangt De Watergroep bij al haar klanten de oude watermeter door een digitaal exemplaar.

Ontdek het gemak van een digitale watermeter

  1. Je hoeft je meterstanden niet meer door te geven, zelfs niet als je verhuist.
  2. Je volgt je dagelijkse waterverbruik op de voet. Voorlopig nog via het display van jouw watermeter, later ook in jouw online klantenzone.
  3. In de toekomst krijg je een melding als er iets abnormaals is aan je waterverbruik. Zo spoor je waterlekken sneller op.

Digitale watermeter: ook beter voor het milieu

Een digitale watermeter betekent ook geen meterkaartjes en geen meterstandopmeters meer. Dus minder bestelwagens op de weg en een aanzienlijke verlaging van onze CO2-uitstoot.

3 veel gestelde vragen over de digitale watermeter

Hoeveel kost de installatie?

De installatie van een digitale watermeter is gratis.

Heb ik een stopcontact of wifi nodig?

Nee, de watermeter werkt op een batterij die jarenlang meegaat.

Moet ik zelf iets voor de installatie doen?

Nee, een medewerker van De Watergroep neemt contact op voor een afspraak als je aan de beurt bent. Tegen 2030 zullen we bij al onze klanten digitale watermeters installeren: bijna anderhalf miljoen in totaal.

Meer info over de digitale watermeter