Warm Menen ondersteunt inwoners met problemen energiefactuur

Gepubliceerd op Donderdag 20 januari 2022

“De stijgende energiefacturen baren ons grote zorgen”, zegt schepen van Sociale Zaken Angelique Declercq. “Veel mensen zijn ongerust. Ze vrezen dat ze hun energiefactuur niet zullen kunnen betalen. Veel mensen zijn ook onzeker. Ze verliezen het overzicht op die markt met grote energieleveranciers en kunnen niet overweg met de meters en de papieren.”

Het is belangrijk dat mensen weten dat de stad Menen aan hun zijde staat. Enerzijds kan elke burger terecht voor gratis advies over allerhande energiekwesties in het Energieloket van ons Sociaal Huis (Noorderlaan 1). Anderzijds kunnen we met ons energiefonds een energietoelage toekennen voor de meest kwetsbare gezinnen in onze stad.

Energiefonds

“Door de stijgende prijzen hebben we een nieuwe, tijdelijke toelage in het leven geroepen voor mensen die het financieel niet gemakkelijk hebben en toch niet genieten van het sociaal tarief”, zegt schepen Declercq. “We hopen zo een verschil te kunnen maken voor de mensen en de kans op energie-armoede zo klein mogelijk te houden.” Wie na het financieel onderzoek in aanmerking komt, kan de helft van zijn factuur terugkrijgen, met een maximum van 90 euro per maand. De factuur moet een correct berekende voorschotfactuur zijn. De toelage behelst de periode januari-maart 2022. Verlenging is mogelijk.

Voor meer info over aanvraag voor het energiefonds, contacteer het energieloket:

Stad Menen / Sociaal Huis (Noorderlaan 1 - 056 527 126 - 0492 465 496).  

Brief naar Fluvius

“Het is vandaag niet meer uit te leggen dat distributienetbeerders niet in alle regio’s dezelfde prijs aanrekenen”, vult schepen van Klimaat en Energie Patrick Roose aan. “Als de operationele werking van alle distributiebeheerders samengebracht is in één werkmaatschappij over heel Vlaanderen, namelijk Fluvius System Operator, dan moet er ook met één tarief worden gewerkt. Daarom heeft de Meense gemeenteraad een motie opgesteld en een brief verstuurd naar Fluvuis. De gelijkschakeling van alle distributienettarieven kan iedere Menenaar een prijsreductie van zo’n 100 euro per jaar opleveren.”

Het Energieloket praktisch

In het Sociaal Huis vind je een energie- en waterloket. Gezinnen kunnen er terecht voor onderstaande problemen:

  • U hebt een hoog verbruik van energie en/of water en weet niet waarom of wenst advies over hoe dit lager te krijgen.
  • U wilt overstappen van energieleverancier en weet niet hoe dit te doen.
  • U zal verhuizen en weet niet precies wat u moet doen of hoe u dit moet regelen wat betreft overname van elektriciteit, gas en water contracten.
  • U hebt moeite of slaagt er niet meer in om uw elektriciteit, gas of waterfacturen (op tijd) te betalen.
  • U moet meterstanden doorgeven voor elektriciteit, gas of water of gaf die al lange tijd niet meer door en weet niet hoe of wat u moet doen.
  • U hebt een waterlek of vermoedt er één te hebben en weet niet wat te doen.
  • U hebt vragen over de werking van de nieuwe digitale meters.
  • U begrijpt brieven of e-mails niet die u kreeg van uw water-of energieleverancier.
  • U hebt vragen over de werking van een budgetmeter (oude type met kaart) of digitale meter met prepayment functie (nieuwe type budgetmeters):
  • U hebt moeite met de online tool van de Watergroep.
  • U wenst meer informatie over de Vlaamse energielening.
  • U wenst meer informatie over waarvoor en hoe u kan beroep doen op een renovatiecoach.

De expert energie van het Energieloket zoekt naar een gepaste oplossing: administratieve ondersteuning, eenmalige schuldbemiddeling, doorverwijzing.

Meer info: Leaucour Conny 056 527 126,  conny.leaucour@menen.be
Contact via telefoon, mail, sms of whatsapp.
Zitdagen in het Sociaal Huis, Noorderlaan 1, Menen (op afspraak):

  • woensdagnamiddag van 14:00-16:30
  • donderdagavond van 16:00-18:30
  • vrijdagochtend van 9:00-11:30

Maak jouw afspraak via 056 527 100.

Meebrengen: identiteitskaart en PIN-code voor de identiteitskaart