Minder vrachtwagens in Wahisstraat

Gepubliceerd op Maandag 21 oktober 2019

De Stad Menen test een vrachtwagensluis uit om het zwaar verkeer uit het centrum te weren. “Het gaat om een cameraschild dat de invalswegen in de gaten houdt”, legt schepen van Mobiliteit Patrick Roose uit. “Verkeersveiligheid is een topprioriteit. De Wahisstraat is één van de mobiliteitsdossiers die al jarenlang aansleept en waar we als Team 8930 in samenspraak met de bewoners een oplossing voor willen vinden.”   

 

De Stad Menen maakt hierbij gebruik van nieuwe digitale technologie waarbij aan de hand van 4 slimme camera’s (die de nummerplaat van de vrachtwagens detecteren) en bijhorende software (voor registratie en calculatie van de tijdsopnames) wordt bepaald of een vrachtwagen doorgaand of plaatselijk verkeer is. De politie schrijft dan op basis van die gegevens tijdens de 24u/24u metingen van onze vrachtwagensluis de boetes uit.

 

Schepen Roose: “Deze investering hadden we liever niet moeten doen, maar er passeert te veel zwaar verkeer door het centrum van Menen. In ons stadscentrum is er nochtans een tonnagebeperking van kracht voor doorgaande vrachtwagens van 7,5 ton, op sommige plaatsen zelfs verlaagd tot 3,5 ton. Niettemin stelden we vast dat vrachtwagens toch vaak langs de Kortrijkstraat, J&M Sabbestraat, Wahisstraat van en naar de Wervikstraat rijden. Doordat deze straten op sommige plaatsen smal zijn veroorzaakt dit verkeersoverlast én gevaarlijke situaties.” 

 

De Stad Menen is verheugd met de constructieve medewerking van de ondernemingen op het bedrijventerrein Grensland die al hun chauffeurs, klanten en leveranciers proactief opriepen om stelselmatig via de Ringlaan en N58 hun zwaar vervoer af te wikkelen. “We hoopten zo slechts minimaal te moeten verbaliseren en de eerste cijfers bevestigen die insteek: per week liepen er nog slechts gemiddeld 14 chauffeurs tegen de lamp, er kwamen geen meldingen meer binnen van schade aan geparkeerde wagens én enkele inwoners meldden ons al een “wezenlijk” verschil in de verkeersdrukte,” gaat schepen Roose verder.

 

Het is één van de eerste stappen in het plan dat voortvloeide uit de besprekingen tussen bewoners van de Wahisstraat en de Stad Menen. “Samen met een digitaal snelheidsbord en de toekomstige ingrepen zoals het herschilderen van de parkeervakken, aanplanten van bomen, verplaatsen van de bushalte en aanbrengen van verkeerskussens om de snelheid naar beneden te halen, stellen we een totaalpakket aan ingrepen voor dat we ter goedkeuring aan de bewoners van de Wahisstraat voorleggen.” Patrick Roose is duidelijk: “De Wahisstraat was jarenlang een probleemdossier qua verkeersveiligheid. De Wahisstraat moet leefbaarder worden voor zowel bewoners als weggebruikers.” Maar de schepen is ook eerlijk: “De ideale én definitieve situatie voor de Wahisstraat hebben we nog niet vast, maar samen met alle inwoners werken we verder aan oplossingen.”

foto mobiele camerabewaking @view G4S