Ik kan mijn energiefacturen niet meer betalen

Jouw leverancier kan je niet zomaar afsluiten van energie.

Als je je energiefactuur niet betaalt, mag hij wel je contract opzeggen. Ook dan moet hij nog minstens twee maanden aardgas en/of elektriciteit leveren. Zo krijg je de tijd om een nieuwe leverancier te zoeken.

Als je na 2 maanden geen nieuwe leverancier hebt, is Fluvius automatisch je energieleverancier.

Lokale adviescommissie beslist over afsluiten en heraansluiten

Betaal je ook de facturen van Fluvius niet, dan moet de Lokale adviescommissie (LAC) een advies geven.

In die commissie zitten mensen van het OCMW, Fluvius of De Watergroep en eventueel de schuldbemiddelaar van de verbruiker.

  • Het OCMW onderzoekt eerst je situatie. In Menen is dat het Sociaal Huis
  • Is een oplossing voor het probleem niet mogelijk, dan bespreekt de LAC het dossier op een vergadering. Ook jij bent uitgenodigd op de vergadering om je te verdedigen.
  • De LAC beslist over afsluiting of heraansluiting van elektriciteit, aardgas en ook water.

De budgetmeter

De budgetmeter is een bescherming voor kwetsbare energieverbruikers. Als jouw energieleverancier je contract opzegt en je ook de facturen bij Fluvius niet betaalt, zal Fluvius een budgetmeter installeren bij jou thuis. Dit is nu altijd een digitale budgetmeter.

Met de budgetmeter kan je alleen de energie gebruiken die je op voorhand betaalten weet je dus exact hoeveel je verbruikt én betaalt. Je komt dus niet meer voor onaangename verrassingen te staan, en je bouwt ook geen schulden meer op.

Beschermde klanten

Om ervoor te zorgen dat de meest kwetsbare klanten toch aardgas en elektriciteit kunnen betalen, werd de sociale maximumprijs in het leven geroepen. Wie recht heeft op die sociale maximumprijs (= sociaal tarief) is in Vlaanderen een 'beschermde klant'.

Het sociaal tarief is alleen voor personen en gezinnen die bepaalde uitkeringen of tegemoetkomingen krijgen.

Het is de federale overheid die bepaalt of je recht hebt op de sociale maximumprijs.